Agencja SEO – co to jest, czym się zajmuje i dlaczego warto skorzystać z usług pozycjonowania?
Startujesz z całkowicie nowym biznesem i rozważasz rozpoczęcie działań z zakresu SEO, które w przyszłości zapewnią Ci stały dopływ użytkowników, a następnie klientów? A może już prowadzisz inne aktywności marketingowe (m.in. reklama Facebook i Google Ads, e-mail marketing i pozostałe), jednak czujesz, że Twój biznes wymaga czegoś znacznie więcej? Wygląda na to, że w obu tych przypadkach przyda Ci się wsparcie profesjonalnej agencji, która zadba o Twoją obecność oraz stałą ekspansję w wyszukiwarce Google.
Dowiedz się, czym jest agencja SEO, jakie usługi z zakresu pozycjonowania świadczy. Sprawdź, jak wybrać właściwą, a do tego przekonaj się, dlaczego warto.
Definicja i charakterystyka agencji SEO. Co to takiego?
Agencja SEO (zwana również agencją pozycjonerską) to rodzaj firmy specjalizującej się w dostarczaniu usług związanych ze środowiskiem wyszukiwarek (w Polsce zwłaszcza Google). Głównym zadaniem tego typu organizacji jest prowadzenie kompleksowych działań, które pozwalają na zdobywanie coraz wyższych pozycji na określone słowa kluczowe, a co za tym idzie – generowanie większego i bardziej wartościowego ruchu na wybranych stronach internetowych. Aby realizować takie cele, wykorzystują różne narzędzia, techniki oraz strategie, o których opowiemy sobie w dalszej części tego artykułu.
Czym zajmuje się agencja SEO? Zakres usług pozycjonerskich.
Z uwagi na fakt, że pojęcie oraz zakres usług pozycjonowania są bardzo szerokie, dla uproszczenia omówimy sobie elementy składowe SEO (z ang. Search Engine Optimization). Mianowicie, pierwszym podziałem, jaki warto zastosować, wobec tego zagadnienia, jest rozgraniczenie pozycjonowania na to, które dzieje się bezpośrednio na stronie internetowej (tzw. on-site SEO) oraz to, które dotyczy obszarów wykraczających poza serwis www (tzw. off-site SEO).
Działania on-site SEO w wykonaniu agencji. Co do nich zaliczamy?
W pierwszym przypadku (pozycjonowanie na stronie internetowej) do usług świadczonych przez tego typu agencje możemy zaliczyć wszelkie czynności związane z działaniem serwisu. Są to m.in.:
- Techniczne SEO, czyli zadania związane z optymalizacją funkcjonowania strony internetowej. Zaliczamy do nich poprawę czasu ładowania, zastosowanie nagłówków, przystosowanie grafik, linkowania wewnętrznego, meta tagów, struktury adresów URL, a także tzw. ogólną czystość kodu.
- Content SEO, czyli cały zakres działań polegających na tworzeniu, poprawianiu oraz stałym rozbudowywaniu treści wybranego serwisu online. W zależności od typu (klasyczna strona www, sklep internetowy, blog itp.), do tej grupy możemy zaliczyć teksty wybranych podstron, opisy produktów oraz kategorii, a także artykuły umieszczane bezpośrednio na blogu.
Aktywności off-site SEO wykonywane przez agencję. Czym są?
Jak łatwo się domyśleć, ten obszar działalności SEO dotyczy tematyki wykraczającej poza granice pozycjonowanego serwisu www. Mianowicie, w przypadku tzw. offsite SEO możemy mówić przede wszystkim o aktywnościach polegających na linkbuildingu.
Takie działanie to nic innego, jak umieszczanie odnośników do pozycjonowanej strony – bezpośrednio na innych serwisach internetowych. W zależności od przyjętej strategii, posiadanego budżetu oraz możliwości – linkbuilding może przyjmować formę artykułów sponsorowanych, linków umieszczanych w treściach wybranych zakładek, a także szeregu innych miejsc (katalogach, listach, portalach ogłoszeniowych itp.).
Rodzaje agencji SEO. Podział firm ze względu na kompetencje.
Jeśli mowa o typach podejścia do tego typu aktywności, to w tym miejscu należy wspomnieć, że na rynku funkcjonuje co najmniej kilka typów agencji od pozycjonowania. Wyróżniamy tzw. agencje 360 stopni, które dostarczają kompleksowe usługi zarówno on-site, jak i off-site. W branży istnieje również wiele jednostek, które postawiły na wąską specjalizację i zapewniają wsparcie w wybranych obszarach – np. wyłącznie optymalizacji technicznej, przygotowywania treści lub tylko pozyskiwania linków prowadzących do witryn.
Na rynku nie brakuje również podmiotów, które skupiają się na konkretnych niszach. Są chociażby takie, które obsługują wyłącznie konkretne typy serwisów (np. wyłącznie sklepy internetowe), jak i takie, które podejmują się pozycjonowania firm działających w określonych branżach (SaaS, sprzedaż detaliczna, finanse, edukacja itp.).
Wybór właściwej powinien zależeć od Twoich potrzeb oraz możliwości, jak również – specyfiki Twojego przedsiębiorstwa. Jeżeli dysponujesz ograniczonym budżetem, a jednocześnie uważasz, że możesz przejąć część obowiązków – dobrym wyborem może okazać się wyspecjalizowana agencja.
Jeżeli masz nieco więcej pieniędzy i jednocześnie zależy Ci na kompleksowości usług – Twój wybór powinien paść na agencję SEO działającą w modelu pełnej obsługi.
Jak powinna wyglądać wzorowa współpraca z agencją SEO? Instrukcja krok po kroku.
Przed Tobą 5 zasadniczych etapów, na jakie powinny dzielić się aktywności tego rodzaju specjalistów.
Krok nr 1: audyt i analiza SEO
Absolutnie kluczowym elementem, od którego powinna rozpocząć się każda współpraca z zakresu pozycjonowania, jest przeprowadzenie wnikliwego badania zarówno samej strony internetowej, branży, jak i całego otoczenia konkurencyjnego.
Krok nr 2: rekomendacje po audycie oraz strategia SEO
Wynikiem działań z pierwszego kroku powinna być lista rekomendacji, które należy wdrożyć, a zaraz potem – gotowym plan działania. Takie dokumenty powinny uwzględniać listę elementów, które trzeba poprawić, a także całą bazę słów kluczowych, na które serwis powinien być pozycjonowany (wraz ze sposobem i miejscem ich użycia).
Krok nr 3: wdrożenie zmian i poprawek
Dobra agencja od SEO powinna odpowiedzieć za wdrożenie wszystkich niezbędnych korekt lub w ostateczności – zająć się pełnieniem nadzoru nad osobami, które podejmą się tego typu zadania (może to zrobić wewnętrzny specjalista zatrudniony w Twojej firmie lub inna firma z zewnątrz).
Krok nr 4: regularne działania SEO
Gdy wszystkie rekomendacje zostaną wdrożone, a bieżące niedociągnięcia i problemy z witryną zażegnane – pora na stałe działania pozycjonerskie. Mogą one polegać na:
- Rozbudowywaniu strony o nowe treści, zakładki oraz podstrony.
- Pozyskiwaniu odnośników na serwisach wewnętrznych (linkbuilding).
- Śledzeniu trendów oraz szybkim reagowaniu na zmiany algorytmów bądź działania konkurencji.
Krok nr 5: monitoring i raportowanie wyników
W zależności od wspólnych ustaleń, wybrany dostawca usług z zakresu pozycjonowania powinien również dostarczać raporty na temat swoich działań. Wzorowy dokument powinien zawierać m.in. listę aktywności, uzyskane wyniki oraz kolejne rekomendacje i plany na przyszłość.
Dlaczego warto zatrudnić agencję SEO? Zalety pozycjonowania.
Poznaj kilka kluczowych powodów, które udzielą Ci klarownej odpowiedzi na to pytanie. Po nawiązaniu współpracy z doświadczonymi fachowcami, możesz liczyć na takie korzyści, jak:
Poprawa i regularny wzrost sprzedaży
SEO to jeden z najłatwiejszych sposobów dotarcia do osób, które poszukują w sieci produktów lub usług. Dzięki niemu sprowadzisz na swoją stronę wartościowych użytkowników, a następnie z dużym prawdopodobieństwem zamienisz ich w lojalnych i świetnie płacących klientów.
Niskie koszty promocji w sieci (w dłuższym horyzoncie czasowym)
Skuteczne pozycjonowanie pozwala na generowanie ruchu organicznego, który w swojej istocie jest darmowy. To oznacza, że rosnące pozycje i więcej odwiedzających z wyszukiwarki pozwalają ograniczać wydatki na płatne formy reklamy (w tym, chociażby: Facebook, Google, LinkedIn, a nawet YouTube Ads).
Kompleksowe i fachowe wsparcie – dostępne z jednego miejsca
Dobrze dokonany wybór przyniesie Ci nie tylko korzyści finansowe, ale również realne oszczędności czasu i energii. A to przez fakt, iż sprawdzona agencja dopilnuje, aby Twoja firma otrzymała wszechstronną obsługę dotyczącą wszystkich aktywności związanych z pozycjonowaniem.
Cennik agencji SEO, czyli ile kosztują usługi pozycjonerskie?
Niestety, na tak postawione pytanie, nie da się udzielić krótkiej i jednoznacznej odpowiedzi. Zakres, a co za tym idzie – koszt usług agencji SEO powinien być dostosowany do rzeczywistych wyzwań, z jakimi będzie się mierzyć podczas pozycjonowania danego serwisu. W związku z tym, wydatki na tego typu działania będą zależeć, chociażby od: branży i specyfiki danej firmy, jej otoczenia konkurencyjnego, potencjału SEO, a także zakresu wsparcia, na jaki się zdecyduje.
Nie chcemy pozostawić Cię bez żadnej odpowiedzi. Dlatego poniżesz znajdziesz informacje o szacowanych kwotach, na jakie warto się przygotować.
W przypadku małych i lokalnych serwisów, budżet przeznaczony na działania SEO może ograniczyć się nawet do kilkuset złotych miesięcznie. Średnie strony internetowe lub te o ograniczonym zasięgu i małej konkurencji – to wydatek rzędu 500 – 2000 złotych na miesiąc. Z kolei duże serwisy, a także te działające na stosunkowo konkurencyjnym rynku mogą liczyć się z wydatkami sięgającymi 2500, 5000, a nawet 10000 złotych. Górna granica kosztów związanych z obsługą agencji SEO nie jest wyznaczona.
Jak wybrać agencję od SEO? Co wziąć pod uwagę?
Sprawdź, jakie kroki warto wykonać, aby proces wyboru był maksymalnie prosty, a agencja, którą finalnie zdecydujesz się zatrudnić – naprawdę przyczyniła się do sukcesu Twojej firmy.
- Ustal budżet, który możesz przeznaczyć na pozycjonowanie
Powodzenie pozycjonowania to wypadkowa kompetencji, strategii, a także finansów, jakie zechcesz zainwestować w tego typu działania. Aby oszczędzić czas i uniknąć niepotrzebnych nieporozumień – od razu określ, jakie środki uda Ci się wygospodarować. Uczciwa agencja SEO weźmie to pod uwagę, a następnie zaproponuje działania, które pozwolą zmaksymalizować efekty.
- Wygospodaruj czas i odpowiednie zasoby
Pamiętaj, że sukces działań związanych z pozycjonowaniem Twojej strony internetowej zależy nie tylko od samej agencji, ale również Twojego zaangażowania. Wiele aktywności (o ile ich również nie zlecisz firmie zewnętrznej), będzie wymagało działań po Twojej stronie. Możemy do nich zaliczyć zwłaszcza wdrażanie rekomendacji przygotowanych przez agencję, a także bieżące przygotowywanie i publikowanie treści.
- Porównaj co najmniej kilka ofert
Skuteczne działania SEO charakteryzują się zwłaszcza tym, że muszą być regularne oraz trwać od kilku miesięcy do nawet kilku lat. W związku z tym, aby uniknąć konieczności zmiany agencji, upewnij się, że firma, na która chcesz postawić posiada wiedzę, umiejętności oraz zasoby, które zaprowadzą Cię na sam szczyt wyników wyszukiwania. Więcej na ten temat przeczytasz w jednym z kolejnych akapitów.
- Podpisz umowę, która zabezpieczy Twoje interesy
Nie ma co ukrywać – na rynku funkcjonuje wiele agencji SEO, które wyglądają na profesjonalne i bardzo kompetentne. Jednak, gdy już dojdzie do podpisania z nimi umowy – cały czar “pryska”, a ich klienci pozostają bez wyników, za to z problemem comiesięcznych faktur, które muszą opłacać.
Aby ograniczyć ryzyko, że Ciebie spotka podoba sytuacja – zwróć baczną uwagę na treść Twojej umowy. Powinny się w niej znaleźć m.in. zapisy o zakresie obsługi, odpowiedzialności agencji, a także okresie ewentualnego wypowiedzenia (który nie powinien przekraczać od 1 do 3 miesięcy). Staraj się unikać umów, które nie przewidują zerwania współpracy przed końcem jej obowiązywania lub też obligują Cię do opłacenia całego okresu – nawet, jeśli dojdzie do wcześniejszego rozstania z agencją.
Na co zwrócić uwagę podczas wybierania agencji odpowiedzialnej za SEO?
Przed Tobą gotowa lista elementów, które musisz przeanalizować, zanim zdecydujesz się na współpracę z konkretnym dostawcą usług pozycjonowania. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że okaże się owocna, koniecznie sprawdź takie aspekty, jak:
Opinie
Jeżeli w kręgach swoich znajomych oraz kontaktów masz osoby, które miały do czynienia z agencjami SEO – nie omieszkaj poprosić o wskazówki i rekomendacje. Jeśli takowych brakuje – użyj wyszukiwarki Google lub zasięgnij opinii w dedykowanych grupach na Facebooku.
Takie działania pozwolą Ci “odsiać” agencje, które cieszą się złą sławą, a co za tym idzie – ograniczyć ryzyko wyboru firmy, która nie zapewniłaby Ci należytej obsługi.
Zasoby
Zwróć uwagę na to, ile osób zatrudnia wybrana firma. Czy w jej szeregach znajdują się specjaliści od SEO, UX, copywriterzy, eksperci od linkbuildingu oraz inni? Czy też w wybranych obszarach musi posiłkować się wsparciem z zewnątrz. Opcja numer 2 może oznaczać, że część Twoich wydatków będą stanowiły koszty prowizji, a nie faktycznych działań z zakresu pozycjonowania.
Dowiedz się także, ile firm obsługuje w jednym czasie. Jeżeli wybrana agencja zatrudnia tylko kilka lub kilkanaście osób i na każdą z nich przypada po kilkanaście projektów – może to rodzić poważne obawy o to, czy znajdą wystarczającą ilość czasu, aby fachowo i rzetelnie obsłużyć również Twoją firmę.
Model współpracy
Dowiedz się, jak przebiega regularna komunikacja z przedstawicielami agencji. Czy opieką Twojej firmy zajmie się oddelegowany doradca, czy też otrzymasz bezpośredni kontakt do specjalisty lub managera SEO? W tym miejscu sprawdź także, w jaki sposób możesz się z nimi kontaktować. Czy w grę wchodzą wyłącznie wiadomości e-mail, rozmowy telefoniczne, czy też z powodzeniem możesz korzystać z obu tych kanałów.
Sposób rozliczenia
Sprawdź, w jaki sposób agencja chce się z Tobą rozliczać. Do najbardziej popularnych modeli zaliczamy stałe abonamenty (opłacane raz w miesiącu). Jednak na rynku nie brakuje również agencji, które rozliczają się za konkretne efekty – liczone na podstawie wygenerowanego ruchu, zdobytych pozycji, czy wypozycjonowaniu wybranych słów kluczowych.
Portfolio
Wymienione jako ostatnie, ale zdecydowanie nie najmniej istotne. Elementem, który nie może umknąć Twojej uwadze, jest dotychczasowy dorobek wybranej agencji od SEO. Jeśli tylko możesz – poproś jej przedstawicieli o pokazanie Ci konkretnych case studies, a także bezpośredni kontakt do osób, które już z nimi współpracowały.
Dobra agencja SEO, która naprawdę dostarcza wyniki, nie powinna mieć żadnych problemów z podzieleniem się z Tobą takimi informacjami.
Jak mierzyć skuteczność działań agencji SEO?
A jeśli już o wynikach mowa – musisz pamiętać o tym, aby regularnie weryfikować, czy Twoja agencja wywiązuje się ze swoich zadań, a każda złotówka zainwestowana w SEO, przynosi Twojej firmie wymierne korzyści.
Oto lista kilku symptomów, po których poznasz, że Twoja agencja wykonuje świetną pracę, a jej działania pozycjonerskie zmierzają w dobrą stronę:
- Po pierwsze – poprawa pozycji wybranych fraz kluczowych oraz wzrost widoczności serwisu na nowe słowa.
- Po drugie – rosnąca liczba użytkowników, którzy w organiczny sposób (za pomocą wyszukiwarki) odwiedzają stronę.
- Po trzecie – wzrost sprzedaży produktów lub usług, czyli wskaźniki, na których najbardziej Ci zależy.
Należy pamiętać, że pozycjonowanie to rodzaj aktywności, która w większości przypadków nie daje natychmiastowych efektów. Bardziej od szybkich i nienaturalnych “skoków” ruchu oraz pozycji, liczą się regularność, a czasami małe, aczkolwiek konsekwentne wzrosty. W zależności od Twojej branży, konkurencji, budżetu, a także zaangażowania, na konkretne wyniki aktywności specjalistów od SEO, trzeba nieraz poczekać kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Jeśli wybierzesz właściwie – to czekanie jednak bardzo się opłaci 😊!
Szukasz sprawdzonej agencji SEO, która bierze pełną odpowiedzialność za pracę i wyniki?
Zgłoś się do nas, a chętnie zadbamy o kondycję i wyniki Twojego serwisu. Seogle to profesjonalna agencja SEO, w której znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz, aby zdobywać wysokie pozycje, generować ruch i regularnie zwiększać swoją sprzedaż.
Zapewnimy Ci fachowy audyt SEO, a następnie odpowiemy za profesjonalne pozycjonowanie zarówno sklepu, jak i strony internetowej. Skontaktuj się z nami, aby porozmawiać o Twoich potrzebach oraz otrzymać bezpłatną i niezobowiązującą ofertę.