Ile kosztuje pozycjonowanie? Dowiedz się co wpływa na łączny koszt działań SEO.
Pozycjonowanie SEO to jedna z prostszych, a zarazem dość skuteczna metoda na zwiększenie widoczności strony internetowej w sieci. Dodatkowo, w porównaniu z wieloma innymi metodami marketingu online jest to sposób działania atrakcyjny z punktu widzenia kosztów. Taki stan rzeczy nie oznacza jednak, że nie należy analizować tego, ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej. Jeśli chcesz poznać więcej informacji na ten temat, przeczytaj nasz tekst. Powodzenia!
Jeśli chcesz poznać więcej informacji na ten temat, przeczytaj nasz tekst. Powodzenia!
Pozycjonowanie – co to właściwie jest?
Pozycjonowanie strony internetowej to zbiór technik, których celem jest sprawienie, by dana witryna było możliwie jak najbardziej widoczna w wynikach wyszukiwania, jakie uzyskują internauci. Oto przykładowe metody, które pomagają wypozycjonować witrynę: stosowanie fraz kluczowych (ang. keywords), nagłówków Hx, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne (ang. link building).
Im częściej pojawi się ona w wynikach wyszukiwania, tym większa jest szansa, że użytkownicy odwiedzą stronę oraz skorzystają z usług oferowanych przez dane przedsiębiorstwo.
A zatem, dobrze wypozycjonowana strona internetowa może być skutecznym sposobem na pozyskiwanie nowych klientów. Aby jednak było to możliwe, konieczne jest poniesienie nakładów inwestycyjnych. W związku z tym przedsiębiorca jest zainteresowany nie tylko skutecznością poszczególnych praktyk, ale także tym, ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej.
Pozycjonowanie strony internetowej – koszt jednorazowy czy regularny?
Czasem można spotkać się z opinią, zgodnie z którą nakłady na pozycjonowanie witryny w internecie mają charakter jednorazowy. Tymczasem, rzeczywistość wygląda nieco inaczej. Aby móc osiągnąć stałe korzyści z pozycjonowania, konieczne jest regularne przeprowadzanie audytów SEO. Wykonaniem czynności z tego zakresu może zająć się wewnętrzny specjalista, freelancer lub zewnętrzna agencja marketingowa. Koszt takiego audytu – w przypadku analizy wykonanej przez zewnętrznego specjalistę – może wynosić od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych (w przypadku bardziej rozbudowanych witryn internetowych).
Zaleca się, by całościowy audyt pozycjonowania strony internetowej odbywał się nie rzadziej niż raz na rok. Jest to wystarczający czas, by można było ocenić, czy podjęte działania okazały się skuteczne.
Cena pozycjonowania strony internetowej – co się na nią składa?
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje dobre pozycjonowanie witryny internetowej. Wynika to stąd, iż usługa ta jest dość szeroka znaczeniowo, a zakres prac jest dobierany przez agencję marketingową/freelancera w zależności od indywidualnej sytuacji. Poniżej znajdują się orientacyjne ceny pozycjonowania. Oczywiście, trzeba mieć na uwadze, że przedstawione dane mają jedynie przybliżony charakter – zostały one przygotowane na podstawie analizy cenników publikowanych przez poszczególne firmy marketingowe.
Oto niektóre z kosztów za pozycjonowanie strony w Google:
Wpisy blogowe
Ważne miejsce w marketingu online zajmuje także tworzenie wartościowych, merytorycznych treści, najczęściej w formie bloga. Działania w tym zakresie są określane jako content marketing (z ang. marketing treści). Choć content marketing nie jest kojarzony z pozycjonowaniem, to w rzeczywistości pełni dość istotną rolę z punktu widzenia SEO. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie jest prosta: wpisy blogowe – oprócz merytorycznej treści – mogą zawierać także wspomniane już słowa kluczowe, nagłówki oraz linki. Tego typu treści powinny dotyczyć zagadnień związanych z branżą, w jakiej działa dane przedsiębiorstwo. Przykładowo, w przypadku biura rachunkowego może być to np. cykl wpisów na temat zmian w prawie księgowym. Niezależnie od przedmiotu działalności firmy oraz tematyki wpisów ważne jest jedno – wpisy powinny pomagać w pozycjonowaniu witryny internetowej. Jednocześnie, konieczne jest, by były one przyjemne w czytaniu.
Stworzenie tego typu treści nie jest prostym zadaniem i wymaga wcześniejszego przeprowadzenia analizy SEO. Stawki są w tym przypadku przeliczane na 1000 znaków ze spacjami (zzs). W zależności od stopnia zaawansowania tematu czy zdolności copywritera może być to nawet 50-60 złotych za 1000 zzs, aczkolwiek zazwyczaj stawki oscylują w granicach 15 złotych. Ponieważ jeden tego typu artykuł powinien mieć ok. 5 tys. zzs, koszt wykonania jednego wpisu blogowego wyniesie 75 złotych. Jeśli firma zdecyduje się na publikację 10 takich wpisów miesięcznie, łączny wydatek wyniesie wówczas 750 zł (oczywiście, szacunki te są uproszczone).
Jeśli treści są tworzone w oparciu o takie narzędzia jak np. SurferSEO czy Contadu, koszt może być wyższy o ok. 20%-30%. Podobnie przedstawia się sytuacja w przypadku, gdy konieczne jest zastosowanie metody określanej jako tzw. pozycjonowanie lokalne. Należy wówczas podjąć takie działania, które pozwolą zoptymalizować witrynę z uwzględnieniem danego regionu. Takie podejście stosuje się w przypadku małych, lokalnych firm, w tym np. salonów fryzjerskich czy restauracji.
Optymalizacja już opublikowanych treści
Usługi w zakresie weryfikacji treści, które już znajdują się na stronie, nie należą do najtańszych zadań. Działanie to polega m.in. na dodaniu odpowiedniego linkowania oraz formatowania (należy unikać w szczególności tworzenia ścian tekstu). Koszt takiej usługi to ok. 50 złotych za jedną roboczogodzinę pracy.
Copywriting – krótkie opisy SEO
Oprócz publikacji merytorycznego contentu niezbędne jest również dodawanie krótkich opisów – szczególnie często stosuje się to w przypadku opisów produktów i kategorii w sklepach internetowych. Usługi te są nieco tańsze w porównaniu z content marketingiem, ale wciąż należy liczyć się z kosztem na poziomie wynoszącym ok. 10 zł za 1000 zzs.
Zależność w tym przypadku jest bardzo prosta. Im więcej produktów znajduje się w asortymencie danego sklepu, tym wyższe koszty trzeba ponieść. Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja, jeśli mamy do czynienia z przedsiębiorstwem o profilu usługowym – w takim wypadku ilość opisów jest zazwyczaj znacznie niższa, co oznacza niższe koszty pozycjonowania.
Analiza strony i porównanie jej z konkurencją
Tego typu działania wykonuje się w oparciu o takie narzędzia jak np. Google Analytics. Koszt jest uzależniony od „pojemności” danej witryny internetowej, aczkolwiek zazwyczaj wynosi on kilkaset złotych (300-400 zł) za przeprowadzenie audytu pojedynczej strony.
Analityka oraz raportowanie
Oprócz bieżących działań operacyjnych pozycjonowanie strony internetowej w Google obejmuje także analitykę prowadzonych działań. Dzięki temu można poznać szczegółowe informacje odnośnie tego, jak dobrze jest wypozycjonowana dana strona internetowa. Raporty na temat pozycjonowania są generowane m.in. z użyciem dedykowanego oprogramowania internetowego (do kategorii tej należy np. Senuto).
Konkurencyjność fraz a koszty
Generalnie, cena pozycjonowania strony internetowej w Google będzie zależna również od tego, jak bardzo konkurencyjne są dane frazy kluczowe. Jeśli będą to tak „niszowe” wyrażenia, jak np. „garncarz w Płocku” czy „usługi kuśnierskie”, nie potrzeba zazwyczaj wiele wysiłku, by móc wypozycjonować witrynę. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku tak obleganych fraz kluczowych, jak np. „biuro rachunkowe Warszawa” czy „usługi informatyczne” – a zatem, koszty będą odpowiednio wyższe.
Jaki może być łączny koszt pozycjonowania strony internetowej?
Jeśli weźmiemy pod uwagę powyższe wyliczenia, łączny miesięczny koszt za pozycjonowanie strony internetowych może wynosić od kilkuset do około dwóch-trzech tysięcy złotych odpowiednio dla lokalnej i ogólnopolskiej strony internetowej. Z wyższymi kosztami należy liczyć się w przypadku sklepów internetowych – większe platformy mogą wymagać kosztów na poziomie nawet 5000-10000 zł.
Ile kosztuje pozycjonowanie? Podsumowanie
Przekazaliśmy Ci ogólne informacje na temat tego, jaki jest koszt pozycjonowania w Google. Nie oznacza to jednak, że w budżecie na marketing powinny zostać przewidziane jedynie wydatki na taką formę promocji. Wręcz przeciwnie: aby firma mogła trwale zwiększyć swoją widoczność w sieci, konieczne jest skorzystanie także z innych form reklamy. W efekcie może finalnie okazać się, że wydatki na marketing będą kilkukrotnie wyższe.