Jak pozycjonować sklep internetowy? Poradnik SEO dla e-commerce.
Po wielu tygodniach działań, poświęceniu mnóstwa energii oraz pieniędzy – wreszcie jest. Właśnie w tym momencie możesz się pochwalić własnym sklepem internetowym, który jest funkcjonalny, atrakcyjny wizualnie, a co najważniejsze – w pełni gotowy do obsługi klientów i sprzedaży produktów. Zgadza się?
Oczywiście, zdajesz sobie sprawę z tego, że aby zacząć generować, a następnie stale zwiększać sprzedaż Twojego asortymentu, musisz zadbać o to, by Twój e-sklep zaczęli odwiedzać potencjalni klienci. Na samym początku Twojej przygody z działalnością e-commerce z pewnością sprawdzą się płatne formy reklamy (w tym kampanie Google czy Facebook Ads).
Jednak, co zrobić, aby wykorzystać pełen potencjał i pozyskiwać nowych klientów bez angażowania coraz większych środków finansowych? Odpowiedzią na to pytanie jest pozycjonowanie (tzw. SEO).
Sprawdź, na czym polega SEO dla sklepów internetowych, jak wyglądają tego typu usługi, ile trzeba za nie zapłacić, a przede wszystkim, co dzięki nim zyskasz – Ty, ale także Twój e-commerce.
Jak działa i do czego jest Ci potrzebne pozycjonowanie sklepu internetowego?
Agencja SEO (zwana również agencją pozycjonerską) to rodzaj firmy specjalizującej się w dostarczaniu usług związanych ze środowiskiem wyszukiwarek (w Polsce zwłaszcza Google). Głównym zadaniem tego typu organizacji jest prowadzenie kompleksowych działań, które pozwalają na zdobywanie coraz wyższych pozycji na określone słowa kluczowe, a co za tym idzie – generowanie większego i bardziej wartościowego ruchu na wybranych stronach internetowych. Aby realizować takie cele, wykorzystują różne narzędzia, techniki oraz strategie, o których opowiemy sobie w dalszej części tego artykułu.
Czym zajmuje się agencja SEO? Zakres usług pozycjonerskich.
SEO dla e-commerce, jak i innych rodzajów serwisów internetowych to nic innego, jak działania zmierzające do tego, aby Twoja strona pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania (Google), a co za tym idzie – była chętnie odwiedzana przez użytkowników sieci.
Na profesjonalne pozycjonowanie składa się szereg działań związanych z tworzeniem i optymalizacją treści, dbaniem o aspekty techniczne, analizą rynku i konkurencji, a także stale zmieniających się potrzeb samych odbiorców. Jednak w ogólnym rozrachunku, tego typu aktywności sprowadzają się do realizowania jednego prostego celu, który omówimy na równie przystępnym przykładzie.
Załóżmy, że prowadzisz internetowy sklep, w którym sprzedajesz damską odzież, w tym: kurtki, spodnie, bluzki, swetry, a także obuwie oraz liczne akcesoria. Wówczas musisz zdawać sobie sprawę, że zdecydowana większość Twoich klientek rozpoczyna swoje poszukiwania właśnie od wyszukiwarki Google.
To właśnie tam wpisują frazy “damskie kurtki”, “swetry na jesień”, “botki do pracy” i wiele, wiele innych. I jak łatwo się domyślasz, jeśli ich oczom ukażą się wartościowe strony – z dużym prawdopodobieństwem przejdą na jedną z nich i to właśnie tam dokonają zakupu.
Naturalnie, zajmowanie wysokich pozycji nie jest takie proste, a bardzo często wymaga zaangażowania czasu, pieniędzy, energii i… odrobiny cierpliwości.
Co zrobić, aby sklep internetowy zajmował wysokie pozycje w Google?
Podobnie, jak w przypadku klasycznego SEO lokalnego, czy też tradycyjnych stron internetowych – pozycjonowanie dotyczące sklepów online można podzielić na dwa podstawowe obszary działania.
Do pierwszej grupy zaliczamy tzw. on-site SEO, czyli aktywności związane z samym sklepem internetowym i tym, co “dzieje” się w jego obrębie. Mowa tu przede wszystkim o takich czynnikach, jak:
- Treść sklepu internetowego, w tym zdjęcia i opisy produktów, teksty do kategorii, a także wartościowe wpisy pojawiające się na blogu.
- Funkcjonalność platformy e-commerce, w tym czystość kodu, szybkość ładowania, przejrzysta i czytelna struktura, a nawet opcje ułatwiające wybór i dokonywanie zakupów.
Do drugiej grupy możemy z kolei zaliczyć tzw. off-site SEO, czyli jak łatwo się domyślić – aktywności, do których dochodzi już poza samym sklepem internetowym. W tym miejscu mowa głównie o linkbuildingu, czyli publikowaniu treści na innych stronach internetowych oraz umieszczaniu w nich odnośników (linków) do pozycjonowanego e-sklepu.
Jak wypozycjonować sklep internetowy za pomocą działań on-site?
W tej materii należy pochylić się nad trzema kluczowymi obszarami. A pierwszą z nich jest sama treść. Skuteczny sklep internetowy powinien zawierać wartościowe informacje na temat całego oferowanego asortymentu. W tym aspekcie należy zadbać o:
- Opisy produktów, które przekażą kluczowe informacje na temat konkretnych pozycji, jak również pokażą ich korzyści.
- Opisy kategorii, które będą zawierały bardziej ogólny opis charakteryzujący całą grupą asortymentową.
- Artykuły blogowe, które będą stanowiły swego rodzaju repozytorium porad, wśród których potencjalni klienci znajdą odpowiedzi na nurtujące pytania.
W każdym z tych obszarów liczy się merytoryka, unikalność i oryginalność, a także – zastosowanie odpowiednich fraz kluczowych, które są zgodne z intencjami* użytkowników Internetu. Aby zwiększyć swoje szanse, staraj się korzystać z dobrodziejstwa fraz typu long tail (tzw. długi ogon). Ich umiejętne zastosowanie pozwoli Ci znacząco poszerzyć liczbę słów, na które Twój sklep będzie widoczny w wyszukiwarce Google.
Drugim ważnym elementem jest szybkość ładowania sklepu internetowego. Twoi klienci nie lubią czekać w kolejce do tradycyjnych sklepów, to niby dlaczego mieliby godzić się na długie oczekiwanie, aż Twoja strona w pełni się załaduje? W związku z tym pamiętaj, aby wziąć to pod uwagę i dopilnować, aby sklep działał naprawdę sprawnie. W tym obszarze warto zadbać m.in. o prosty i minimalistyczny kod, właściwy hosting, a także odpowiednio odchudzone grafiki.
Po trzecie – liczy się również użyteczność i czytelność. Skuteczność Twoich działań SEO zależy nie tylko od zawartości oraz sposobu działania Twojego sklepu. Musisz zdawać sobie sprawę, że istotną rolę odgrywa również to, w jaki sposób korzystają z niego Twoi klienci. Jeżeli jego obsługa jest trudna i nieintuicyjna – szybko opuszczą serwis, co dla Google będzie jasnym znakiem, że z Twoim sklepem jest coś “nie tak”. To z kolei może spowodować, że wyszukiwarka “ukaże” Cię coraz niższymi pozycjami w wynikach.
* Tematykę związaną z tzw. search intent z pewnością poruszymy w jednym z kolejnych artykułów na naszym blogu.
Jak zadbać o SEO e-sklepu internetowego przy użyciu działań off-site?
Naturalnie, w wielu przypadkach aktywności w obrębie samego e-sklepu w zupełności wystarczą, aby mógł on zajmować wysokie pozycje w Google. Dotyczy to przede wszystkim niszowych dziedzin, w których konkurencja nie istnieje lub jest mocno ograniczona.
Natomiast, jeśli działasz w obszarze, w którym funkcjonuje wiele innych sklepów e-commerce – nie masz wyjścia. Nawet najlepsze i najbardziej rozbudowane treści, wspomagane nowoczesnymi funkcjonalnościami oraz wygodną, czytelną i szybko ładującą się stroną – mogą nie pomóc. Wówczas Twój arsenał działań SEO będzie musiał zostać wzbogacony o przemyślany linkbuilding.
W tym miejscu skup się na tym, aby linkować z wartościowych źródeł. Najlepiej, jeśli odnośniki prowadzące do Twojej witryny będą regularnie umieszczane na stronach, które:
- Generują duży i wysokojakościowy ruch.
- Są powiązane tematycznie z Twoim e-sklepem.
- Nie są tzw. zapleczami*, na których znajdują się dziesiątki albo setki innych linków.
* Tematyce związanej z zapleczami również poświęcimy jeden z nadchodzących artykułów.
Dla jakich e-sklepów jest pozycjonowanie? Jakie firmy z obszaru e-commerce powinny korzystać z usług SEO?
W tym aspekcie naprawdę ciężko wskazać jakiekolwiek ograniczenia. Promocja za pomocą skutecznego pozycjonowania może być stosowana praktycznie wobec wszystkich sklepów internetowych. Zarówno tych sprzedających artykuły spożywcze, zabawki, odzież, kosmetyki, jak i elektronikę, narzędzia, czy najróżniejsze sprzęty. Lista takich podmiotów jest prawie nieograniczona.
Ile wynosi cena usług SEO dla sklepów e-commerce?
Odpowiedzi dotyczące kosztów pozycjonowania sklepów internetowych nie zawsze są jednoznaczne. Powód takiego podejścia stanowi fakt, że na finalny wymiar wydatków na taką reklamę wpływa m.in. branża, rodzaj oraz ilość asortymentu, a przede wszystkim – rynek oraz działająca na nim konkurencja.
W przypadku małych e-sklepów, które działają w swoich niszach – cały budżet może się zmieścić w przedziale od 1000 do 2000 złotych miesięcznie. Gdy mowa o średnich e-commerce z równie umiarkowaną konkurencją – dobrych rezultatów można się spodziewać już od kwoty 1500 do 3000 złotych na miesiąc. Z kolei w przypadku naprawdę dużych serwisów sprzedażowych – praktycznie nie istnieje górna granica wydatków. Skuteczne SEO dla takich e-sklepów może kosztować 4000, 5000, 10000 zł, a czasami nawet 15000 czy 20000 złotych / msc.
Zasada jest więc prosta: im na bardziej “zatłoczonym” rynku przyjdzie Ci działać, tym więcej musisz wydać, aby aktywności SEO przyniosły Ci mierzalne rezultaty.
Dlaczego warto pozycjonować e-sklep?
Choć na efekty przyjdzie Ci nieco poczekać – o SEO warto zadbać już od pierwszego dnia funkcjonowania Twojego e-commerce. Oczywiście, kluczowym powodem jest wzrost sprzedaży, który pozwoli Ci realizować coraz śmielsze plany biznesowe. Jednak dzięki tego typu aktywnościom czekają na Ciebie również:
- Realnie mniejsze koszty reklamy Twojego biznesu online. Nie ma żadnych wątpliwości, że w długim horyzoncie czasowym to właśnie pozycjonowanie stanowi jeden z najskuteczniejszych sposobów prowadzenia działań marketingowych. Biorąc pod uwagę, zarówno samą sprzedaż produktów, jak i wydatki poniesione na taki sposób promocji.
- Doskonałe wyniki. Oczywiście, na efekty pozycjonowania należy poczekać. W zależności od branży oraz zaangażowanych środków finansowych – pierwsze rezultaty mogą się pojawić po 3, 6, a nawet 12 miesiącach. Jednak, gdy wszystkie działania zostaną wprowadzone – raz uzyskane efekty będą nie tylko się utrzymywały, ale z miesiąca na miesiąc będą przynosiły coraz większe korzyści. Liczone zarówno w rosnącym ruchu, lepszych pozycjach w wyszukiwarce, jak i samej sprzedaży.
Szukasz doświadczonych specjalistów, którzy zaopiekują się SEO Twojego sklepu internetowego?
Postaw na usługi pozycjonowania sklepów internetowych od agencji SEOGLE, w ramach których zadbamy o każdy aspekt związany z SEO Twojej platformy sprzedażowej. Przeprowadzimy wnikliwy audyt, przygotujemy i wdrożymy rekomendacje, a następnie odpowiemy za stałe realizowanie opracowanej strategii oraz regularną optymalizację.
Wystarczy, że przejdziesz do strony kontaktu i opowiesz nam więcej o swojej firmie, Twoich planach oraz możliwościach. Na tej podstawie przygotujemy dla Ciebie niezobowiązującą i całkowicie darmową ofertę współpracy. Zapraszamy!