Link building w SEO – co to jest i na czym polega?
Dobra kondycja techniczna, wyczerpujące i merytoryczne treści, a dodatkowo – odnośniki umieszczane na wartościowych witrynach. Właśnie tak w dużym skrócie można streścić zakres działań, o które warto zadbać, aby Twoja strona zajmowała wysokie pozycje w wyszukiwarce i ściągała do siebie ruch. Dalszą część tego wpisu omówimy sobie na szczegółowe omówienie jeden ze wspomnianych wyżej filarów, czyli działania związane z link buildingiem.
Zapoznaj się z definicją i rodzajami linkbuildingu, a następnie sprawdź, w jaki sposób pozyskiwać wartościowe odnośniki, które pozytywnie wpłyną na SEO i poprawią widoczność Twojej strony internetowej.
Czym jest linkbuilding w Polsce i na świecie?
Mianem link buildingu nazywamy szereg działań polegających na wykorzystaniu linków (odpowiednio przygotowanych hiperłączy) umieszczanych stronach internetowych. Jest to jeden z elementów skutecznej strategii pozycjonowania, który (w dużym skrócie) pozwala “pokazywać” Google’owi, jakie serwisy online warto odwiedzać, a co za tym idzie – poprawiać ich widoczność i pozycje w wynikach wyszukiwania.
Link building i jego rodzaje. Jakie typy pozyskiwania odnośników wyróżniamy?
W zależności od rodzaju, lokalizacji, a nawet celu umiejscowienia, linki mogą przyjmować bardzo zróżnicowane formy. W tej materii możemy zatem mówić aż o pięciu podziałach. Każdy z nich omówiliśmy w kolejnych akapitach.
Linkbuilding ze względu na "pochodzenie”
Jedną z nadrzędnych klasyfikacji odnośników stanowi ich podział na te wykorzystywane w obrębie jednej strony internetowej (wewnętrzne), jak i te, które umieszcza się na innych serwisach www (zewnętrzne). Ich definicje brzmią następująco:
- Linki wewnętrzne, czyli takie, dzięki którym możemy “prowadzić” algorytmy Googla po naszej stronie internetowej. Ich głównym zadaniem jest strukturyzowanie danych, ukazywanie hierarchii i stopnia zależności poszczególnych podstron, a co za tym idzie – wzmacnianie ich widoczności.
- Linki zewnętrzne, czyli takie, za pośrednictwem których wybrane strony internetowe mogą przekazywać sobie “moc” (tzw. link juice), a co za tym idzie – pozytywnie wpływać na osiąganie coraz wyższych pozycji. Stanowią podstawę linkbuildingu w SEO i właśnie dlatego to na nich skupimy się w dalszej części wpisu.
Linkbuilding ze względu na rodzaj odnośnika
Kolejnym istotnym podziałem linków jest ten odnoszący się do sposobu ich umieszczenia na wybranej stronie internetowej. W tym obszarze możemy wyróżnić:
- Linki graficzne, czyli jak łatwo się domyślić – przyjmujące formę zdjęć, grafik, a nawet banerów, które (po kliknięciu) przekierowują użytkownika na wybraną stronę lub podstronę.
- Linki tekstowe, czyli najbardziej klasyczne formy przekierowywania, które występują po prostu jako kawałek treści zawierającej w sobie hiperłącze.
Jednak taki podział sięga nieco głębiej. Otóż, w następnej kolejności takie linki wykorzystujące tekst można podzielić na:
- Adresy – przyjmujące formę klasycznych adresów URL np. seogle.pl
- Exact Match – wykorzystujące frazy kluczowe stosowane za pomocą tzw. anchorów np. Marketing internetowy
- Nazwy firm / marek – tzw. linki brandowe, do których również używa się anchorów np. Seogle
Takie odnośniki mogą występować również w kombinacjach – jednocześnie wykorzystujących frazy kluczowe i nazwy marek, adresy URL oraz frazy, jak i wiele innych.
Linkbuilding ze względu na sposób umiejscowienia odnośnika
Następnym istotnym elementem, który pozwala klasyfikować linki wykorzystywane w działaniach SEO, jest ten odnoszący się do źródeł ich pozyskiwania. W tej materii możemy wyróżnić odnośniki pochodzące z takich lokalizacji w sieci, jak:
- Strony internetowe, blogi / serwisy informacyjne / newsowe itp. – to jeden z najpopularniejszych, a zarazem najskuteczniejszych sposobów linkowania. Odnośniki umieszczane bezpośrednio w artykułach lub na wybranych podstronach potrafią mieć bardzo duże i pozytywne przełożenie na wyniki pozycjonowania.
- Katalogi – nadal wykorzystywane, choć ich rola z rok na rok zdecydowanie słabnie. Są to specjalne agregatory treści, w których można umieścić dane na temat firmy (w tym oczywiście link do firmowej strony).
- Fora dyskusyjne – polegające na umieszczaniu adresów URL w postach lub podpisach na forach. Niegdyś cieszyły się dużą popularnością (ze względu na wysoką skuteczność), obecnie – coraz częściej są bagatelizowane lub kompletnie ignorowane w działaniach SEO.
- Media społecznościowe – choć zazwyczaj oferują “jedynie” linki z parametrami “nofollow” – wielu ekspertów uważa, że umieszczanie odnośników na Facebooku, Instagramie, LinkedInie, YouTube czy nawet Pintereście, może przynieść realne korzyści także dla SEO. Wszystko przez fakt, iż działalność w social mediach pozwala wysyłać tzw. social signale, a dodatkowo – generować realny ruch na stronie.
Linkbuilding ze względu na lokalizację serwisu internetowego
W tej materii możemy z kolei wyróżnić odnośniki umieszczane na portalach o różnych zasięgach.
- Lokalnym – dotyczącym określonego obszaru – dzielnicy, miasta, województwa, regionu itp. W tej roli idealnie sprawdzają się lokalne katalogi, serwisy informacyjne, tematyczne blogi oraz serwisy o ograniczonym zasięgu.
- Krajowym – skupiającym się na całym obszarze danego państwa.
- Zagranicznym – czyli związanym z pozyskiwaniem linków ze stron działających na innych rynkach. Link building w tej formie jest dobrym wyjściem, jeśli pozycjonuje się strony o zasięgu międzynarodowym.
Linkbuilding ze względu na parametr
Ostatnim podziałem, o którym warto wspomnieć, jest ten dotyczący parametrów “rel”, które mogą zawierać poszczególne odnośniki. W tej materii wyróżniamy:
- “dofollow”, czyli najbardziej klasyczny rodzaj, który przekazuje moc (link juice) do linkowanej w ten sposób strony.
- “nofollow”, czyli link, który kieruje do danej strony, ale jednocześnie nie przekazuje jej żadnej mocy.
- “ugc”, czyli user generated content – stanowiący link umieszczony przez użytkownika danej strony (np. w formie komentarza na blogu). Może mieć zarówno parametr do-, jak i nofollow.
- “sponsored”, czyli odnośnik stanowiący reklamę. Podobnie, jak powyższy – może występować z parametrami przekazującymi, jak i nieprzekazującymi mocy.
Jakie są zalety odpowiednio prowadzonych działań linkbuildingowych?
Oczywiście, kluczowym atutem profesjonalnego linkbuildingu jest jego pozytywny wpływ na budowanie widoczności, a zaraz na nią – także sprowadzanie coraz większego ruchu na wybraną stronę internetową. Mianowicie, właściwie realizowana strategia linkbuildingowa daje Google’owi jasny sygnał, że dany serwis internetowy jest warty uwagi.
Jest to szczególnie istotne w branżach o wysokiej konkurencyjności, w których działania z zakresu technicznego SEO, jak i content marketingu mogą okazać się niewystarczające.
Zagrożenia link buildingu, czyli na co zwrócić uwagę podczas tych działań SEO?
O ile straty w widoczności i ruchu wywołane kiepskim linkbuildingiem są sprawą coraz bardziej dyskusyjną*, o tyle z całą pewnością można stwierdzić, że zły linkbuilding może być po prostu kosztowny, a jednocześnie nie przynosić żadnych wymiernych korzyści.
* Wielu ekspertów stoi na stanowisku, że Google coraz lepiej radzi sobie z “odsiewaniem” słabych odnośników. Chociaż, podobnie, jak w innych dziedzinach – warto mieć to na względzie i po prostu dodawać je z umiarem.
Link building w praktyce, czyli jak pozyskiwać wartościowe linki?
Jeżeli chcesz zadbać o ten obszar swojego biznesu – stosuj się do kilku zasad, które opisaliśmy poniżej. Wykonanie tych kroków (w połączeniu z dobrym contentem i optymalizacją techniczną serwisu) prawdopodobnie zaprowadzi Cię na same szczyty wyszukiwarki Google 😉!
Przeprowadź gruntowny audyt SEO
W trakcie analizy weź pod uwagę zarówno to, na jakim etapie znajduje się Twój serwis internetowy, na jakie frazy chcesz pozycjonować, a także jak w tym obszarze radzi sobie Twoja konkurencja. W szczególności przyjrzyj się temu, z jakich źródeł pozyskuje linki.
Przygotuj odpowiedni budżet
Właściwe działania link buildingowe bez odpowiednich zasobów finansowych są praktycznie niemożliwe do przeprowadzenia. Oczywiście, jeśli nie dysponujesz środkami na ten cel – możesz ograniczyć się do darmowych źródeł linków takich, jak katalogi, fora i social media. Musisz jednak zdawać sobie sprawę z tego, że w wielu przypadkach takie aktywności mogą okazać się zupełnie niewystarczające.
Wybieraj wartościowe źródła linkowania
Jeżeli chcesz zapytać, skąd wiedzieć “który link jest wartościowy, a który nie?” – już odpowiadamy 😊! Mianowicie, podczas ich doboru pod uwagę bierz takie czynniki, jak:
- Branża, w której porusza się dany serwis. Im bardziej zbliżona do dziedziny Twojej strony, tym zdecydowanie lepiej.
- Widoczność, czyli jak wysokie pozycje i na ile fraz kluczowych rankuje dana strona.
- Ruch, czyli ile osób odwiedza dany serwis w skali tygodnia lub miesiąca.
- Profil linków, czyli jakie strony linkują do strony, na której Ty chcesz umieścić swój odnośnik.
Zadbaj o dywersyfikacje linków
Pamiętaj, że wszelkie działania linkbuildingowe muszą być naturalne (przynajmniej powinny tak wyglądać 😉). Co to oznacza dla Ciebie? Już objaśniamy!
Zadbaj, aby Twoje odnośniki były umieszczane w różnych miejscach, miały różną formę, a także zróżnicowane parametry. Oczywiście, najlepiej, jeśli będziesz publikować linki “dofollow” – bezpośrednio na wartościowych stronach z dużym ruchem. Jednak od czasu do czasu dopilnuj, aby Twój profil linkowy zasiliły również te z nieco słabszych miejsc, a także takie z parametrem “nofollow”.
Ile kosztuje linkbuilding?
Skoro już wiesz, jak zalety daje link building, a dodatkowo zdajesz sobie sprawę, jak go robić – pora przejść do omówienia rzeczy, która z pewnością nie może umknąć Twojej uwadze, czyli kosztach. Tak, jak przy innych działań z obszaru SEO – najbardziej trafną odpowiedzią na to pytanie, będzie oczywiście kultowe… “to zależy”.
Wszystko przez fakt, że na ostateczną cenę linkbuildingu składają się bowiem następujące czynniki:
- Jakość linków, czyli portale, na których zostaną umieszczone. Im lepsza kondycja dane serwisu, tym naturalnie wyższy będzie koszt publikacji.
- Sposób ich umieszczenia – linki z parametrami „dofollow” są zazwyczaj znacznie droższe od odnośników wyposażonych w “nofollow” (i to nawet kilkukrotnie!).
- Zakres działań – na ostateczny wymiar wydatków, jakie przyjdzie Ci ponieść, wpływa również sama praca. Mianowicie, o linkbuilding możesz zadbać we własnym zakresie (wówczas jedynym kosztem pracy będzie Twój czas) lub też zlecić to firmie zewnętrznej (która naliczy stosowne opłaty za analizę, dobór oraz pozyskanie odpowiednich odnośników).
Podsumowując: ceny linków są bardzo zróżnicowane i mogą się wahać od zera lub kilkudziesięciu złotych (za publikację w katalogu), poprzez kilkaset złotych (za publikację na średnich rozmiarów serwisie lub blogu), aż po kilka tysięcy złotych (za publikację na dużej, znanej i dobrze wypozycjonowanej platformie).
Chcesz, aby w Twojej firmie za linkbuilding odpowiadali prawdziwi specjaliści “z krwi i kości”?
Postaw na współpracę z ekspertami naszej agencji SEO i zyskaj pewność, że każdy pozyskany odnośnik realnie przekłada się na poprawę pozycji i większy ruch na Twoim serwisie internetowym. Skontaktuj się z nami, aby poznać szczegóły, porozmawiać o ewentualnej współpracy, a także otrzymać w pełni spersonalizowaną i darmową wycenę.
Weź pod uwagę, że nasza oferta jest wszechstronna. Dzięki temu znajdziesz w niej zarówno fachowe pozycjonowanie stron internetowych, jak i kompleksowe SEO dla e-sklepów. Przejdź do kontaktu, zadzwoń lub napisz, aby dowiedzieć się więcej. Zapraszamy!