...
pozycjonowanie seo

Opisy produktów - czym są i jak je tworzyć, aby wspierać SEO i działanie e-sklepów?

Merytoryczne, dopasowane i zoptymalizowane opisy produktowe to, obok profesjonalnych opisów kategorii, jeden z filarów działalności każdego biznesu e-commerce, któremu zależy na zwiększaniu zasięgów oraz generowaniu coraz większej sprzedaży. Ich rola jest bardzo istotna, ponieważ stanowią kluczowy element decydujący o tym, czy użytkownik doda produkt do koszyka, a co za tym idzie – stanie się Twoim klientem. Chcesz wiedzieć, jak zadbać o ten aspekt aktywności Twojego sklepu internetowego?

jak tworzyć opisy produktów seo

Przed Tobą kompletny poradnik, który krok po kroku przedstawi Ci wszystkie najważniejsze informacje na temat opisów produktów dla e-commerce. Sprawdź, czym są, jakie wyróżniamy rodzaje, do czego służą, a także dowiedz się, w jaki sposób podejść do ich planowania oraz tworzenia. Zapraszamy!

Opis produktu do sklepu internetowego – co to takiego?

Mianem opisów produktowych nazywamy wszelkie teksty mające na celu dostarczenie kluczowych informacji o danym asortymencie, w tym: jego specyfikacji technicznej, przeznaczeniu, sposobach użycia, a nawet korzyściach, jakie przyniesie przyszłemu głosicielowi.

Tego rodzaju treści umieszcza się na specjalnych podstronach (tzw. kartach produktowych*), które w zależności od silnika (WordPress, Shopify, Shoper itp.), mogą przybierać różne formy oraz rozmiary.

* Tradycyjna karta produktowa oferuje przestrzenie na: nazwa produktu, skrócony opis, warianty oraz opcje dodania do koszyka i zakupu, długi opis, zdjęcia, parametry techniczne, polecane produkty (np. komplementarne), a także kilka innych (różniących się od siebie w zależności od silnika, jak i konkretnych parametrów samego sklepu online). 

Podział opisów produktów na rodzaje – jakie wyróżniamy?

W tym aspekcie możemy wyróżnić dwa typy:

  • Klasyczne opisy produktów – śmiało możemy stwierdzić, że stanowią od 95 do nawet 99% wszystkich tego typu treści. Umieszcza się je zazwyczaj na wspomnianych kartach produktowych.

Ich objętość może się różnić w zależności od ilości czy rodzaju asortymentu. Aczkolwiek z powodzeniem możemy przyjąć, że od 1000 do 3000 znaków ze spacjami to taka “branżowa średnia” 😊.

  • Opisy produktów do stron typu landing page lub one page product – to z kolei treści, które umieszcza się na stronach, których celem jest zazwyczaj promowanie oraz sprzedawanie tylko jednego produktu (lub usługi) – ewentualnie czasami występującego w kilku wariantach wzorów, kolorów czy parametrów.

Z uwagi na fakt, że dotyczą one przeważnie wysokomarżowych rozwiązań (takich, na których sprzedawcy zarabiają najwięcej) – wymagają również innego podejścia do kwestii objętości. Nierzadko zdarza się, że taki content osiąga 5000, 10000, a nawet 150000 znaków ze spacjami. Bowiem aż tyle potrzeba, aby zaprezentować, a następnie skutecznie sprzedać dany asortyment.

Co powinien zawierać dobry opis produktu?

Nadrzędnym celem tego rodzaju contentu jest dostarczenie wszelkich niezbędnych informacji na temat danej pozycji asortymentowej. Stąd odpowiedni opis produktowy stosowany w e-commerce powinien zawierać dane dotyczące takich aspektów, jak:

  • Charakterystyka, czyli czym jest, do czego służy i dla kogo jest przeznaczony.
  • Parametry techniczne, czyli dokładna specyfikacja (w tym np. z czego został wykonany, jakie ma wymiary itp.).
  • Korzyści, czyli powody, dla których klient powinien zdecydować się na jego zakup.

Naturalnie, wszystkie wyżej wymienione punkty mogą się między sobą przenikać. Na przykład przytoczenie ogólnej charakterystyki czy też “wypunktowanie” parametrów może być doskonałą okazją do “przemycenia” kluczowych korzyści danego produktu.

Dlaczego odpowiednie opisy produktowe są tak istotne?

Nie ma co ukrywać – takie opisy tworzy się po to, aby realizowały konkretne cele biznesowe.

Pierwszym z nich jest oczywiście pozycjonowanie. Bowiem dobrze przygotowany oraz zoptymalizowany opis to pierwszy krok do tego, aby Twój e-sklep mógł osiągać upragnione – wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. A może to robić aż na 2 różne sposoby:

  • Budować widoczność na frazy “z długiego ogona” – bardzo często powiązane z wyszukaniami nazw produktów lub też bardzo konkretnego asortymentu.
  • Wspierać pozycjonowanie innych podstron – w tym zwłaszcza opisów kategorii, produktów, a znacznie rzadziej wpisów blogowych czy innych zakładek. Dzieje się tak za sprawą odpowiedniego linkowania wewnętrznego, tworzenia tzw. silosów, a także budowania ogólnego autorytetu i tematyki danego serwisu www.

Drugi z kolei dotyczy obszarów stricte sprzedażowych. Mianowicie, właściwie opracowane opisy produktów pozwalają dostarczać odbiorcom kluczowych informacji na temat asortymentu, wskazywać główne korzyści, działać perswazyjnie, budować potrzeby, a co najważniejsze – skłaniać ich do zakupu.

W jakich branżach sprawdzają się dopasowane opisy produktowe?

Jak sama nazwa wskazuje, dobre opisy produktowe stanowią domenę praktycznie wszystkich działalności związanych ze sprzedażą dóbr za pośrednictwem Internetu.

W związku z powyższym, idealnymi obszarami do ich stosowania, są wszystkie sklepy internetowe zajmujące się handlem takimi produktami, jak: odzież, biżuteria, kosmetyki, zabawki, gry, książki, muzyka, żywność i wiele, wiele więcej.

Jednak niech nie zmyli Cię ich nazwa. Choć mówimy o opisach produktowych, czyli takich, które kojarzą się z przedmiotami fizycznymi, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystywać je również do promocji i sprzedaży usług bądź dóbr stricte cyfrowych. Mianowicie, w tej materii taki content może dotyczyć sprzedaży kursów i szkoleń, e-booków, audiobooków, gier, a także całej masy usług.

Jak tworzyć opisy produktów “pod” SEO i “pod” sprzedaż?

Skoro dokładne omówienie charakterystyki, jak i poszczególnych podziałów już za nami – pora przejść do części praktycznej i opowiedzieć sobie co nieco o przygotowywaniu tego rodzaju treści. Dla Twojej wygody – podzielimy to na 3 kluczowe kroki.

Krok 1: zanim zaczniesz pisać – najpierw dobrze się przygotuj

Twoje prace nad treściami powinny poprzedzić wnikliwe przygotowania uwzględniające zarówno analizę konkurencji, opracowanie strategii SEO, jak i dokładne zapoznanie się ze swoim asortymentem.

Dla wygody wszystkie pozyskane dane umieść w czytelnych tabelach (np. w pliku Excel), które zapewnią Ci wygodny wgląd i pozwolą korzystać ze zgromadzonych informacji także w trakcie pisania.

Krok 2: stosuj dobre praktyki pozycjonowania

Pamiętaj o zachowaniu unikalności. Aby ochronić się przed ryzykiem pojawienia się tzw. duplicate contentu (który może mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego) – dopilnuj, aby każdy opis był jedyny w swoim rodzaju.

Jeżeli sprzedajesz różnorodny towar – raczej nie będziesz mieć z tym żadnych problemów. Ale, jeśli Twój asortyment w dużej mierze tworzą bardzo zbliżone produkty, które różnią się od siebie jedynie kilkoma szczegółami (kolor, rozmiar, wzór itp.) – oto mała podpowiedź. To oczywiste, że będzie Ci ciężko stworzyć kilkanaście, kilkadziesiąt, a tym bardziej kilkaset w pełni oryginalnych opisów. Dlatego nie koncentruj się na tym, aby każdy opis był kompletnie inny (różnił się nie tylko słowami, ale również strukturą. Zamiast tego wykorzystaj klasyczną parafrazę. Dotyczy to również sytuacji, w których prowadzisz aktywną sprzedaż nie tylko w swoim sklepie, ale również na zewnętrznych platformach (Allegro, eBay, OLX, Amazon itp.).

Dopilnuj, aby zachować różnorodność. W takim wypadku najlepiej sprawdzi się przygotowanie dwóch oryginalnych opisów dla każdego z Twoich produktów. Jeden umieścisz na swojej stronie, z kolei drugi – z powodzeniem będziesz w stanie opublikować na wszystkich zewnętrznych platformach. I to bez obaw o ewentualne konsekwencje związane z SEO.

Krok 3: stwórz opis, po przeczytaniu którego użytkownik nie będzie miał żadnych wątpliwości, że chce robić zakupy właśnie w Twoim sklepie internetowym

Spraw, aby Twój opis był wartościowy (dostarczał ważnych informacji, które są kluczowe do podjęcia decyzji zakupowej), a także przekonujący.

Mała wskazówka: aby zachęcić odbiorcę do skorzystania z Twojej oferty, możesz wykorzystać wiele copywriterskich technik, w tym język korzyści, a także liczne formuły: cecha-zaleta-korzyść, before-after-bridge, PAS, Problem? No Problem!, oraz wiele innych.

Objętość opisów dla e-commerce. Jak długie powinny być takie teksty?

Oczywiście im więcej, tym lepiej. Jednak biorąc pod uwagę ograniczenia związane z czasem, energią oraz budżetem – warto trzymać się pewnych zasad. Można przyjąć, że w średniej wielkości sklepie internetowym sprawdzą się opisy produktów o objętości około 1000 – 2000 zzs. Jeżeli mówimy o bardzo dużym asortymencie (setki lub tysiące unikalnych produktów), wówczas można się ograniczyć do 1000 zzs. Z kolei e-commerce specjalizujące się w sprzedaży mniejszej ilości, z powodzeniem mogą stawiać na bardziej rozbudowane opisy od 1500 do nawet 3000 zzs (nie dotyczy landing page i one product page, o którym pisaliśmy nieco wyżej).

Zależy Ci na tym, aby produktowe opisy w Twoim e-commerce były zoptymalizowane zarówno pod kątem pozycjonowania, jak i generowania sprzedaży online?

Przekaż to zadanie fachowcom z naszej agencji Seogle, którzy z przyjemnością zajmą się zaplanowaniem, przygotowaniem oraz innymi pracami związanymi z wykorzystaniem skutecznych opisów produktowych.

W ramach naszej oferty możesz skorzystać ze wsparcia przy pozycjonowaniu sklepu Twojego internetowego, jak również uzupełnić swoje aktywności o działania związane ze stałą optymalizacją konwersji.

Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić oraz jak dużo dzięki temu zyskasz. Wystarczy, że przejdziesz do kontaktu i umówisz się na niezobowiązującą rozmowę, w ramach której przedstawimy Ci całkowicie darmową wycenę współpracy z naszą agencją SEO.

1
2
3

Jaka usługa Cię interesuje ?

( możesz wybrać więcej niż jedną opcję )

STRONA INTERNETOWA

Czy strona ma posiadać system zarządzania treścią ( CMS )

Czy mamy przygotować treści na Twoją stronę www?

Podaj orientacyjną liczbę podstron (zakładek) na stronie www

Podaj linki do stron www, które Ci się podobają

Określ budżet

POZYCJONOWANIE

Czy posiadasz stronę internetową?

Czy mamy wycenić przygotowanie strony internetowej?

Adres strony internetowej

Opisz w kilku zdaniach swoją działalność oraz efekt, jaki chcesz uzyskać, pozycjonując stronę www

Podaj linki do stron www, które Ci się podobają

Określ budżet

DANE KONTAKTOWE

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Electrosafe Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą przy ul. Sasankowej 3, 62-090 Rokietnica NIP: 7811954240. Wszystkie informacje dotyczące Administratora znajdują się pod linkiem https://www.seogle.pl/klauzula-informacyjna. Podanie wymaganych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne w celu przesłania zapytania przy użyciu formularza kontaktowego oraz uzyskania odpowiedzi. Udzielona zgoda na przetwarzanie danych osobowych może zostać w każdym czasie wycofana.

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.