Opisy kategorii – czym są i jak je przygotować?
Jeżeli już prowadzisz lub zaraz zamierzasz uruchomić swój własny sklep internetowy – z pewnością zdarzyło Ci się spotkać z zagadnieniem dotyczącym opisów kategorii produktowych. Zdajesz sobie sprawę, że odgrywają bardzo istotną rolę w promocji e-commerce, a także wiesz, co może się stać, jeśli zbagatelizujesz ten aspekt i nie poświęcisz mu należytej uwagi.
Ale co zrobić, aby przygotować opisy, które pozwolą Ci “wycisnąć” z kategorii, jak najwięcej, zadbać o widoczność Twojego sklepu online i co najważniejsze – sprowadzić do niego wartościowy ruch z wyszukiwarki?
Poznaj definicję i rodzaje opisów kategorii do sklepów internetowych. Dowiedz się, jakie korzyści dają, a przede wszystkim – jak podejść do ich tworzenia.
Czym są opisy kategorii w sklepie internetowym?
Jak sama nazwa wskazuje, są to odpowiednio opracowane treści umieszczane na specjalnie przygotowanych podstronach (tzw. listingach) sklepu internetowego – prezentujących zestawienia produktów, które łączy jedna lub kilka cech wspólnych. Kategorie, a co za tym idzie – również ich opisy, mogą dotyczyć typów produktów, ich przeznaczenia, rozmiarów, kolorów, jak i wielu innych aspektów, o których decyduje Twój asortyment oraz branża, w której działasz.
Zastosowanie opisów kategorii, czyli do czego powinny być wykorzystywane?
Wiele osób stoi na stanowisku, że odpowiednio przygotowane opisy kategorii mają za zadanie dostarczać kompleksowe informacje na temat rozwiązań oferowanych przez dany e-sklep. W tym pokazywać ich zalety, opisywać zastosowanie, a przede wszystkim – być wartościowe dla osób, które je czytają. To tyle, jeśli chodzi o teorię.
A teraz powiedzmy sobie szczerze – ile razy podczas zakupów w e-commerce zdarzyło Ci się w ogóle zapoznawać z treściami umieszczonymi na listach kategorii? Zero, raz, a może maksymalnie kilka? W wielu przypadkach prawdopodobnie nawet nie miałeś pojęcia, że one istnieją.
Oczywiście, nie zrozum nas źle. To, co napisaliśmy wyżej – jest naturalnie prawdą. Dobre (czytaj: skuteczne) opisy kategorii powinny posiadać wartość merytoryczną, która dostarczy odpowiedzi na najważniejsze pytania, jakie może sobie zadać potencjalny klient. Jednak przede wszystkim musisz zdawać sobie sprawę, że istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że zaledwie garstka osób faktycznie zapozna się z ich treścią. Dużo szybciej zrobią to algorytmy Googla. I właśnie dlatego głównym zadaniem opisów kategorii jest wspieranie pozycjonowania Twojego sklepu internetowego.
Zalety opisów kategorii w e-commerce. Dlaczego warto je tworzyć i publikować?
Nawiązując do tego, o czym wspomnieliśmy w powyższym akapicie – głównymi korzyściami, jaką dają właściwe teksty do kategorii, są: SEO, SEO i jeszcze raz – SEO.
Odpowiednio zaplanowane, skonstruowane oraz wdrożone sprawdzają się idealnie do wspierania działań pozwalających na pozycjonowanie sklepu, w tym: budowanie jego widoczności i generowanie ruchu zarówno z fraz generycznych, jak i tzw. długich ogonów. Naturalnie, da się powiedzieć, że pełnią też rolę edukacyjną i poradnikową, jednak w tym aspekcie nie jest to szczególnie istotne.
Jak stworzyć skuteczne opisy kategorii do sklepu internetowego?
Aby tworzenie opisów kategorii przebiegało sprawnie, było łatwe, przyjemne, a przede wszystkim pozwalało osiągać konkretne rezultaty – należy przestrzegać kilku prostych zasad. Dokładne omówienie każdej z nich zawarliśmy w poniższych punktach. Sprawdź i dowiedz się, jak należy podchodzić do tej kwestii.
Po pierwsze - znajdź właściwe nazwy kategorii
Takie, które “oddadzą ducha” Twoje asortymentu, a jednocześnie pozwolą na skuteczne pozycjonowanie całej witryny. Nazwa kategorii powinna odpowiadać intencjom użytkowników (lub przynajmniej być do nich maksymalnie zbliżona). A mówiąc wprost – w swoim sklepie stosuj nazwy, które są wpisywane w wyszukiwarkę. W tym obszarze możemy wyróżnić:
- Kategorie główne – będące nadrzędnymi listami produktów. Wykorzystuj je do prezentowania całych grup asortymentowych (w obszarze związanym ze sprzedażą odzieży i obuwia mogą dotyczyć np. butów, kurtek, czapek, spodni itp.).
- Podkategorie – stanowiące “rozwinięcie” kategorii głównych. Wykorzystuj je do doprecyzowania i bardziej szczegółowego zaprezentowania posiadanych produktów (w tej samej dziedzinie mogą “rozbijać” asortyment na bardziej konkretny i dotyczyć np. butów sportowych, kurtek zimowych, czapek z daszkiem, spodni dresowych itp.). Pamiętaj, że podkategorie mogą występować również w kilku stopniach zagnieżdżenia.
- Ukryte kategorie – będące idealnym sposobem na zaprezentowanie bardziej dopasowanych produktów, które ze względu na kwestie użyteczności czy ogólnego designu e-sklepu – nie mogą znaleźć się w klasycznym drzewku kategorii. Odnośniki do tego typu opisów warto umieszczać np. na specjalnie przygotowanych mapach strony.
Gdzie szukać źródeł, inspiracji i pomysłów na nowe kategorie produktowe?
W tym miejscu z pomocą przychodzi Ci cały wachlarz rozwiązań. Aby dowiedzieć się, jakie kategorie (oraz stworzone dla nich opisy), przyniosą Ci realną wartość, możesz:
- Wykorzystać dedykowane narzędzia – Senuto, SEO Surfer, Semstorm, jak również serwisy Answer the Public czy Ubersuggester.
- Przeanalizować działania swojej konkurencji – sprawdzić strukturę sklepów internetowych, a także zbadać, na jakie frazy kluczowe są one widoczne w wyszukiwarce Google.
Po drugie - przygotuj merytoryczne i dobrze zoptymalizowane treści
Fakt, że prawdopodobnie 99% odwiedzających Twój e-sklep kompletnie zignoruje znajdujące się na nim opisy, wcale nie oznacza, że możesz “naszprycować” je frazami kluczowymi i kompletnie “odpuścić” sobie ich jakość. Zapomnij o staromodnym pisaniu “pod” algorytmy Googla i nawet jeśli wiesz, że nikt nie zapozna się z Twoją twórczością – staraj się pisać tak, jakby miała ona trafić do setek, a nawet tysięcy czytelników z całej Polski.
Podczas ich tworzenia pamiętaj, aby:
- Posiadały odpowiednią strukturę – nagłówki, akapity, wypunktowania, pogrubienia oraz odnośniki prowadzące do powiązanych produktów, kategorii, a nawet wpisów blogowych (tzw. linkowanie wewnętrzne).
- Wyczerpywały dane zagadnienie – zawierały istotne informacje, bez lania wody i “upychania” fraz kluczowych “na siłę”.
- Zostały zoptymalizowane pod kątem SEO – uwzględniały słowa kluczowe, na które chcesz pozycjonować wybrane kategorie (ale z umiarem!).
- Były merytoryczne i wolne od błędów – tego chyba nie trzeba dodatkowo tłumaczyć 😉.
Gdzie warto umieszczać opisy kategorii?
Weź pod uwagę, że odbiorcy odwiedzają Twój sklep po to, aby zapoznać się z jego asortymentem. A nie po to, aby czytać “ahy” oraz “ohy” i elaboraty na temat konkretnych produktów. Zatem nie pozwól, aby opisy kategorii przyćmiły Twoją ofertę.
W związku z powyższym, możesz je umieścić na górze listy (pamiętając o ukryciu tekstu pod przyciskiem “Pokaż więcej”, “Czytaj dalej” itp.) lub też na samym dole listingu (tutaj tekst może być rozwijany lub pokazany od razu w całości).
Jak długie powinny być opisy kategorii publikowane w e-sklepie?
Ten aspekt zależy od kilku czynników. Jednym z nich jest oczywiście wartość merytoryczna. Każdy tekst umieszczany w obrębie kategorii produktowej powinien być na tyle długi, aby wyczerpywał dany obszar tematyczny. Z drugiej strony należy mieć na uwadze otoczenie konkurencyjne. Jeżeli na TOPowych pozycjach wyszukiwarki Google znajdują się kategorie z naprawdę obszernymi opisami – nie łudź się, że uda Ci się je przebić za pomocą krótkiego contentu na 500 czy 1000 znaków.
Średnia dla całej branży e-commerce wynosi około 3000 – 5000 znaków ze spacjami na kategorię. Jeżeli działasz w niezbyt konkurencyjnym obszarze – z powodzeniem możesz postawić na opisy o objętości 1500 – 3000 zzs. Jeśli konkurencja jest średnia – 4000 do 5000 zzs. A jeżeli bardzo duża – przygotuj się na naprawdę spore opracowania, które mogą mieć 6000, 7000, 10000, a nawet 150000 zzs (tak – takie też się zdarzają!).
Po trzecie – publikuj i stale rozwijaj listę fraz, na które chcesz pokazywać się w Google
Udało Ci się stworzyć, a następnie opublikować kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt opisów i myślisz, że to już koniec? Nic z tych rzeczy! Jeżeli naprawdę zależy Ci na budowaniu widoczności i ruchu na sklepie w długim horyzoncie czasowym – pamiętaj, że regularne rozbudowywanie platformy e-commerce o nowe kategorie jest jedną z podstaw skutecznego SEO.
Ile opisów powinno znaleźć się na Twoim sklepie internetowym?
Proste pytanie – równie prosta odpowiedź. Dokładnie tyle, ile potrzebujesz, aby “pokryć” całą tematykę Twojej witryny, a tym samym zyskać szansę na zaprezentowanie całego swojego asortymentu.
Ta kwestia w dużej mierze jest uzależniona od asortymentu, którym dysponujesz. W przypadku małych sklepów ilość kategorii może oscylować w granicach kilku lub kilkunastu. Średnie serwisy “zadowolą” się kilkudziesięcioma lub około setką różnorodnych listingów. Z kolei naprawdę duże platformy e-commerce mogą sobie pozwolić na stworzenie, rozwijanie i zarządzanie nawet setkami bądź tysiącami najróżniejszych kategorii produktowych.
Co zrobić, jeżeli kategorii będzie naprawdę dużo?
Tutaj z pomocą przyjdą Ci tzw. ukryte opisy kategorii. Jeżeli uznasz, że zbyt duża ilość odnośników prowadzących do tego typu podstron umieszczonych w menu może sprawić, że stanie się ono nieczytelne – po prostu je ukryj. Wykonanie takiego zabiegu jest zasadne zwłaszcza w odniesieniu do fraz typu long tail, które pomimo dużej wartości SEO, mogą charakteryzować się niższym stopniem użyteczności.
Potrzebujesz pomocy ekspertów, którzy zadbają o opisy kategorii, jak i inne elementy wspierające pozycjonowanie Twojego e-commerce?
Chcesz zadbać o widoczność Twojego sklepu internetowego i zyskać solidną przewagę nad konkurencją? Koniecznie zapoznaj się z naszymi usługami pozycjonowania sklepów online i dowiedz się, w jaki sposób możemy wesprzeć również Twoją działalność, promocję oraz sprzedaż w sieci.
Przejdź do kontaktu, opowiedz o swoich potrzebach i poczekaj, aż przedstawimy Ci gotową propozycję – wraz z całkowicie darmową wyceną.
Mateusz Winkler
Copywriter w MateuszWinkler.pl i Winklers.pl
Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.
Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.
Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.