...
pozycjonowanie seo

Search intent – czym jest i jaki ma wpływ na pozycjonowanie w Google?

Co sprawia, że jedni użytkownicy wchodzą na Twoją stronę www tylko po to, aby zapoznać się z umieszczoną tam treścią, aby potem po prostu wyjść? Inni spędzają na niej więcej czasu, ale tylko po to, aby wykonać pewne czynności (logowanie, dodanie do koszyka itp.)? Z kolei jeszcze odmienna grupa odwiedza Twój serwis, aby zrobić zakupy? Odpowiedzią jest search intent, czyli zamiary towarzyszące użytkownikom w trakcie poszukiwania konkretnych informacji, rozwiązań, ofert, miejsc i nie tylko.

intencje użytkowników

Sprawdź definicję, rodzaje i przykłady search intent, a następnie dowiedz się, w jaki sposób ta wiedza może przyczynić się do poprawy wyników pozycjonowania Twojego serwisu online.

Spis treści

Co to jest search intent?

Search intent (bardzo często używane zamiennie z “user intent”) to zagadnienie związane z intencjami, czyli zamiarami użytkowników wyszukiwarki. Mówiąc jeszcze prościej – obszar ten dotyczy tego, czego oczekuje dany użytkownik po wpisaniu konkretnej frazy kluczowej w wyszukiwarkę*. Jeden może chcieć pozyskać informacje z interesującej go tematyki. Drugi – sprawdzić, gdzie znajduje się konkretne miejsce. A jeszcze inny – znaleźć, a następnie zakupić produkty, na których szczególnie mu zależy.

* Dla uproszczenia przyjmijmy, że w dalszej części wpisu skupimy się na wiodącej, czyli Google.

Rodzaje search intent, czyli jakie intencje mogą mieć użytkownicy?

Jak użytkownik użytkownikowi nierówny, to samo powiedzenie można zastosować wobec samych intencji. Oczywiście, niezwykle ciężko byłoby definiować oraz przypisywać poszczególne zamiary do każdego usera z osobna. I właśnie dlatego stosuje się podział intencji na 3 główne obszary: informacyjny, komercyjny oraz nawigacyjny. Każdy z nich omówimy sobie w poniższych akapitach.

Intencja informacyjna (edukacyjna), czyli związana z zapytaniami mającymi na celu zdobywanie dodatkowej wiedzy

Jak łatwo się domyślić, głównym założeniem tego typu wyszukań jest pozyskanie konkretnych informacji na dany temat. Takie zapytania mogą przyjmować formę pytań, np.: Kim jest Superman? Czym jest elektro mobilność? Jak ugotować ziemniaki? Ile kosztuje kilogram cukru? Jakie buty do biegania?.

Aczkolwiek, z powodzeniem mogą przyjąć również formę zwykłych zwrotów, a nawet pojedynczych słów, które jasno wskazują, jakie informacje chce pozyskać dany użytkownik sieci. W tej materii możemy wskazać takie frazy, jak np.: pogoda Warszawa, Niedziele Handlowe 2023, rozkład jazdy PKP itp.

Intencja komercyjna (handlowa, transakcyjna), czyli wskazująca na chęć dokonania zakupu lub złożenia zamówienia

Tego rodzaju intencja stanowi zazwyczaj kolejny krok na ścieżce zakupowej użytkowników, do którego dochodzi po zaspokojeniu ich potrzeb edukacyjnych (czytaj: intencji informacyjnej). W przeciwieństwie do poprzedniej, ta z kolei jest bardziej konkretna, a jej głównym zadaniem jest znalezienie produktu lub usługi i z dużym prawdopodobieństwem – złożenie zamówienia oraz sfinalizowanie transakcji.

Najczęściej formułowane zapytania mogą dotyczyć zatem takich fraz, jak: buty do biegania rozmiar 45, kawa ziarnista 1kg, smartfon <nazwa marki i modelu> itp.

Intencja nawigacyjna (lokalizacyjna), czyli pozwalająca poznać i dotrzeć do konkretnego miejsca

Ten zamiar ma bezpośrednie powiązanie z potrzebą poznania adresu konkretnego miejsca lub też lokalizacji określonej funkcji. Co niezwykle ważne, takie zapytanie może dotyczyć zarówno lokalizacji fizycznej (np. restauracji, sklepu itp.), jak i z powodzeniem odnosić się do miejsca w sieci (np. strony logowania do poczty, konkretnego profilu w mediach społecznościowych itd.).

Do przykładów zaliczamy następujące zapytania: bar mleczny Wrocław, kosmetyczka Warszawa, kontakt Facebook, poczta Onet oraz wiele, wiele innych.

Skąd wiedzieć, jakie są oraz w jaki sposób zrozumieć intencje użytkowników?

W tej materii z pomocą przyjdzie Ci sama wyszukiwarka Google, w której możesz wpisać dowolną frazę, a następnie Twoim oczom ukaże się cała lista powiązanych zapytań. Ten sposób jest dobry, ale z pewnością nie jest idealny. Dzieje się tak, chociażby z takiego powodu, że ogranicza się wyłącznie do tego, co osobiście wpiszesz w okienko.

Natomiast, jeżeli zależy Ci bardziej zaawansowanej analizie, która pokaże więcej możliwości, a co najważniejsze – pozwoli stworzyć solidny fundament do budowy skutecznej strategii SEO – do Twojej dyspozycji są dedykowane narzędzia SEO. W tej roli idealnie odnajdą się m.in.: Semstorm czy Senuto, AnswerThePublic, czy wreszcie Ubersuggester.

Jednak sam dobór fraz o odpowiednim wolumenie wyszukań to dopiero początek Twojej przygody związanej z optymalizacją strony lub sklepu internetowego pod tzw. search lub user intent. Kolejnym elementem nieco większej układanki będzie zaplanowanie oraz przeprowadzenie wszelkich prac przygotowawczych i optymalizacyjnych.

Jak dopasować się do takich intencji i zadbać o SEO Twojej strony?

Wszystkie prace związane z budowaniem widoczności serwisu www, a następnie “ściąganiem” na niego ruchu powiązanego z search intent, warto podzielić na 3 zasadnicze etapy. Poniżej znajdziesz dokładnie omówienie każdego z nich.

Krok 1: wybierz frazy kluczowe zgodne z intencjami użytkowników

Zastanów się, jakie problemy oraz potrzeby związane z wyszukiwania w sieci, mogą mieć Twoi użytkownicy oraz potencjalni klienci.

Pamiętaj, aby na Twojej liście znalazły się pozycje, które mają szansę zapewnić Ci faktyczny ruch z wyszukiwarki. Aby dowiedzieć się, które mają potencjał – koniecznie sprawdź je w narzędziach (SEMSTORM, Senuto lub Surfer), w których znajdziesz informacje na temat średniej liczby wyszukań w miesiącu.

Krok 2: podziel słowa kluczowe na konkretne grupy

Gdy sam wybór będzie już za Tobą – dokonaj podziału na frazy dotyczące intencji. Jest to ważne, ponieważ ten krok będzie podstawą to kolejnych działań związanych z optymalizacją Twojego serwisu pod kątem pozycjonowania. W tym miejscu dokonaj uważnej selekcji oraz podziału słów na:

  • Informacyjne – mogą dotyczyć m.in. porad związanych z Twoim asortymentem (w tym zarówno jego wyborem, jak i korzystaniem), jak i dotykać nieco szerszej tematyki, która w mniejszym lub większym stopniu wiąże się z Twoją branżą.
  • Transakcyjne – zostaną zastosowane w opisach kategorii oraz produktów. Dlatego z całą pewnością powinny wiązać się stricte z tym, co oferujesz (produkty, usługi).
  • Lokalizacyjne – pomogą Twoim odbiorcom w wygodnej nawigacji. To sprawia, że ich użycie jest szczególnie istotne dla firm działających lokalnie (bary, restauracje, usługi itp.).

Krok 3: przygotuj treści stanowiące odpowiedź na określone intencje

Nie ma co ukrywać – w pozycjonowaniu działania z zakresu linkbuildingu są istotne, ale jeśli chodzi o “trafianie” w intencje użytkowników wyszukiwarki – prym będą wiodły odpowiednio opracowanie oraz zoptymalizowane teksty. W tym obszarze możesz wykorzystać zarówno już istniejące podstrony (np. opublikowane kategorie, artykuły, produkty itp.), jak również zdecydować się na rozbudowanie serwisu o kolejne zakładki.

  • W przypadku intencji informacyjnych, jednym z najlepszych wyborów będą wpisy blogowe oraz zakładki związane z udzielaniem odpowiedzi na konkretne pytania (np. FAQ).
  • W przypadku intencji zakupowych – opisy produktów i usług, a w szczególnych okolicznościach także opisy kategorii.
  • W przypadku intencji nawigacyjnych – doskonałym wyborem może okazać się zakładka kontakt lub po prostu dedykowana podstrona uwzględniająca frazy kluczowe związane z danym miastem, regionem i nie tylko.

Warto zaznaczyć, że praktycznie w każdym z tych obszarów z pomocą przyjdzie Ci pozycjonowanie long tail, o którym szerzej opowiedzieliśmy sobie w artykule na naszym blogu.

Dlaczego warto pozycjonować się na frazy związane z intencjami użytkowników?

Jeżeli chodzi o intencje czysto zakupowe – sprawa wydaje się bardzo prosta. W końcu wysokie pozycje na takie słowa kluczowe dają praktycznie 100-procentową gwarancję wzrostu sprzedaży. Ale jeśli uważasz, że Twoje działania SEO powinny ograniczyć się tylko do nich – czeka Cię mała niespodzianka.

Oczywiście, zdobywanie fraz związanych ze wspomnianymi intencjami jest ważne, jednak pod żadnym pozorem nie możesz zaniedbywać również pozostałych.

Pozycjonowanie się na informacyjne, jak i nawigacyjne może dostarczyć Ci mnóstwo cennej wiedzy na temat tego, na jakim etapie lejka zakupowego znajduje się dany user. To z kolei pozwoli Ci zbudować widoczność oraz wygenerować wartościowy ruch, który za pomocą innych działań, będziesz w stanie “przesuwać” na kolejne etapy lejka, a w konsekwencji – doprowadzać do finalnej konwersji.

W tym miejscu warto również zaznaczyć, że wysokie pozycje w wyszukiwarce Google na frazy informacyjne i nawigacyjne, mogą mieć pewne przełożenie na wzrost widoczności również fraz powiązanych z intencjami transakcyjnymi. Dzieje się tak, chociażby z uwagi na rosnący autorytet strony.

Zależy Ci na trafianiu w intencje użytkowników, a co za tym idzie - budowaniu widoczności Twojego serwisu w szerokim zakresie?

Powierz to zadanie prawdziwym specjalistom od SEO zarówno sklepów, jak i stron internetowych. Dokładnie zapoznamy się z Twoją witryną, wnikliwie przeanalizujemy konkurencję oraz rynek, na którym działasz, aby następnie zaplanować oraz wdrożyć cały szereg skutecznych działań pozycjonerskich. Przy tym wszystkim uwzględnimy również search intent, po którym powinni trafiać właśnie na Twoją witrynę.

1
2
3

Jaka usługa Cię interesuje ?

( możesz wybrać więcej niż jedną opcję )

STRONA INTERNETOWA

Czy strona ma posiadać system zarządzania treścią ( CMS )

Czy mamy przygotować treści na Twoją stronę www?

Podaj orientacyjną liczbę podstron (zakładek) na stronie www

Podaj linki do stron www, które Ci się podobają

Określ budżet

POZYCJONOWANIE

Czy posiadasz stronę internetową?

Czy mamy wycenić przygotowanie strony internetowej?

Adres strony internetowej

Opisz w kilku zdaniach swoją działalność oraz efekt, jaki chcesz uzyskać, pozycjonując stronę www

Podaj linki do stron www, które Ci się podobają

Określ budżet

DANE KONTAKTOWE

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Electrosafe Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą przy ul. Sasankowej 3, 62-090 Rokietnica NIP: 7811954240. Wszystkie informacje dotyczące Administratora znajdują się pod linkiem https://www.seogle.pl/klauzula-informacyjna. Podanie wymaganych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne w celu przesłania zapytania przy użyciu formularza kontaktowego oraz uzyskania odpowiedzi. Udzielona zgoda na przetwarzanie danych osobowych może zostać w każdym czasie wycofana.

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.